Zdrowsze zamienniki cukru

0
106

Sklepowe półki uginają się od słodkich przekąsek, które kuszą swoim wyglądem oraz smakiem. I choć każdy z nas czasami pozwala sobie na taką kaloryczną przyjemność, to całe szczęście w ostatnich latach wzrasta świadomość konsumentów i coraz więcej osób stara się ograniczać biały cukier w diecie. Nie chodzi o to, by zupełnie wyeliminować słodkie smaki, a po prostu zastąpić je zdrowszymi zamiennikami. Jeszcze kilka lat temu znalezienie niskokalorycznych alternatyw dla cukru było nie lada wyzwaniem. Teraz niemal w każdym sklepie znajdziemy produkty, które z powodzeniem mogą konkurować z białym cukrem.

Dlaczego warto ograniczać zwykły cukier?

Kluczowym powodem, dla którego warto ograniczyć a nawet i zrezygnować z białego cukru, jest to, że jego kaloryczność to aż 405 kcal na 100 gramów produktu! Jego konsumpcja w dużych porcjach powoduje gwałtowny skok poziomu glukozy we krwi i równie gwałtowny jej spadek, a w dalszej perspektywie może prowadzić do niebezpiecznych chorób. Dlatego lekarze i dietetycy ostrzegają przed nadmiernym spożyciem cukru, o co nietrudno, ponieważ ze względu na smak i właściwości konserwujące jest on dodawany do wielu produktów żywnościowych. 

Jakie negatywne konsekwencje niesie za sobą zbyt duża ilość spożywanego cukru?

  • Zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości,
  • sprzyja próchnicy zębów,
  • przyczynia się do problemów z koncentracją,
  • zwiększa ryzyko depresji u osób dorosłych,
  • nasila procesy zapalne, 
  • sprzyja miażdżycy i chorobom układu krążenia,
  • zwiększa ryzyko insulinooporności i cukrzycy typu 2,
  • sprzyja stłuszczeniu wątroby,
  • przyspiesza procesy starzenia się organizmu,
  • niekorzystne wpływa na skład flory bakteryjnej jelit – prowadzi do rozwoju drobnoustrojów chorobotwórczych.

Od wyboru dokoloru

Aby uniknąć tych negatywnych efektów spożywania cukru, warto znaleźć zamiennik, który będzie zdrowszą i mniej kaloryczną alternatywą. Wśród zamienników cukru można wyróżnić różnorodne substancje zarówno naturalne jak i syntetyczne, o podobnej lub niższej kaloryczności niż cukier, a nawet takie, które nie dostarczają żadnych kalorii. Do najbardziej znanych zamienników cukru zaliczane są ksylitol, stewia i miód. Jaki zamiennik cukru jest najlepszy? To zależy od naszych preferencji smakowych i przeznaczenia. Na przykład do ciasta możemy dodać ksylitol, który jest znacznie zdrowszy, mniej kaloryczny i co ciekawe – zapobiega próchnicy! Podobne właściwości ma erytropoetyny, który nie ma kalorii niemal wcale i do tego posiada zerowy indeks glikemiczny. To tylko dwie z wielu substancji, które z powodzeniem zastępują biały cukier. Więcej znajdziecie tutaj: https://vitline.pl 

Biały podstęp

Ograniczając i zastępując białą słodycz innymi substancjami, warto mieć na uwadze to, że cukier występuje także tam, gdzie w ogóle się go nie spodziewamy! Jak to możliwe, że produkty spoza półki ze słodyczami również mogą obfitować w cukier? Produkty, które zostaną dosłodzone, zyskują naszą aprobatę, gdyż łatwiej jest je zjeść więcej i z większym apetytem. Dlatego warto zwracać uwagę, czy na przykład majonez, keczup lub nawet mleko, nie zawiera cukru, a jeśli okaże się, że tak, to po prostu zastąpić go innym z mniej kaloryczną i zdrowszą substancją słodzącą.